JENAPLANCONCEPT
Leren, hoe werkt dat?
Mensen en kinderen 'leren' wanneer ze zich goed voelen. Dat begint bij een vertrouwde omgeving, waarin je niet enkel samen leert, maar ook samen leeft.
Daarin maken wij graag het verschil. Onze school is een inspirerende leer- en leefomgeving die volop kansen tot ontplooiing biedt. Ieder kind is bijzonder en heeft de wereld iets unieks te bieden.
Ons professionele team geeft onderwijs vorm door ervaringsgericht, kritisch en kwalitatief les te geven.
"Goesting in school" is niet enkel onze slogan. We willen een veilige plek zijn waar kinderen, leerkrachten en ouders samen school maken. Met veel plezier, veel warmte en veel goesting.
Jenaplan is een heel open concept, dat geen vorm voorschrijft, maar je pedagogische houding en denken richting geeft. Onze werking wordt ondersteund door ouders, die heel bewust kiezen voor onze school.
Verdere uitleg in onze infobrochure.
Meer uitleg nodig over het Jenaplanconcept, de Jenaplanessenties en de kwaliteitskenmerken? Klik hier!
Mensenkinderen is het maandelijks tijdschrift over Jenaplanonderwijs.
Ons schoolreglement vind je terug bij 'downloads'.
Ons pedagogische project (visitekaartje) vind je terug bij 'downloads'.
De NJPV (Nederlandse jenaplanvereniging) maakte onderstaand filmpje.
Het geeft in een notendop weer wat een jenaplanschool is.
Wil je weten hoe wij dit concreet vorm geven? Kom dan eens langs of maak een afspraak, dan laten we het zien.
4 BASISACTIVITEITEN
"Kring, spel, werk en vieren" zijn de vier basisactiviteiten van onze jenaplanschool."Ritmische afwisseling, dat zijn momenten van aandacht en concentratie, die afgewisseld worden met momenten van ontspanning.
De leerkrachten zien hoe lang bepaalde activiteiten moeten duren en houden daarbij rekening met de kinderen.
Tijdens het spreken in de kring maken we plannen en bespreken we het werken. We informeren elkaar en leren elkaar begrijpen.
Terwijl we spelen maken we iets tot iets van onszelf en leren we rekening met elkaar te houden. Tijdens het werken zijn we bezig met instructiemomenten en inoefenmomenten.
Hierbij staat zelfstandig, autonoom werken centraal. De begeleiding staat steeds klaar.
Door te vieren tonen we elkaar wat in ons hoofd en in ons hart leeft. We brengen onze gevoelens op elkaar over.
De afwisseling van deze basisactiviteiten leggen we vast in een ritmisch weekplan.
4 KAPSTOKREGELS
We hechten ontzettend veel belang aan de manier waarop we met onszelf, elkaar en onze omgeving omgaan.
Daarom stelden we deze afspraken en regels op.
Dit document vertelt ons wat we van iedere partij verwachten.
We werken ze verder uit voor de kinderen, maken ze visueel en gaan er preventief mee aan de slag in de groepen en op school.